Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. i w 2024 r.
Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu ( Dz. U. z 2023 r. poz. 295 ze zm. ) wprowadziła możliwość refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych.
Mieszkańcy, którzy w gospodarstwach domowych, wykorzystują jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi (tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy) mogą ubiegać się o refundację podatku VAT opłaconego od zużytego paliwa gazowego.
Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.
Dodatek gazowy przysługuje mieszkańcom, którzy:
- jako główne źródło ogrzewania wykorzystują kocioł na paliwa gazowe (gaz z sieci),
- wpisali lub zgłosili źródło ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB,
- spełniają kryterium dochodowe, czyli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza:
- 2 100,00 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych;
- 1500,00 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowych.
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT – czyli odbiorca końcowy paliw gazowych.
Wnioski można składać w okresie nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 do 31 lipca 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;
- od 1 sierpnia 2023 do 31 lipca 2024 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku;
- od 1 sierpnia 2024 - uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 roku.
Do wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. i 2024 r. należy dołączyć:
- fakturę VAT dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do danego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres od 1 stycznia 2023 r. do 31.12.2023 r. Faktura ze zużyciem prognozowanym nie uprawnia
do otrzymania rekompensaty podatku VAT. - dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
W szczególnych przypadkach potrzebne mogą być dodatkowe dokumenty niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego
na jednego członka gospodarstwa domowego.
Wnioski o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. i 2024 r. można składać:
Wniosek należy złożyć w gminie właściwej ze względu na adres gospodarstwa domowego wnioskodawcy:
- papierowo w siedzibie Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Koluszkach, ul. Brzezińska 32 – Dział ds. Świadczeń Rodzinnych, pokój nr 6, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00, - elektronicznie z wykorzystaniem platformy ePUAP,
- pocztą na adres: Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Koluszkach, ul. Brzezińska 32, 95-040 Koluszki.