dodatek gazowy

Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. i w 2024 r.

Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu ( Dz. U. z 2023 r. poz. 295 ze zm. ) wprowadziła możliwość refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych.

Mieszkańcy, którzy w gospodarstwach domowych, wykorzystują jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi (tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy) mogą ubiegać się o refundację podatku VAT opłaconego od zużytego paliwa gazowego.       
Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.

Dodatek gazowy przysługuje mieszkańcom, którzy:

  • jako główne źródło ogrzewania wykorzystują kocioł na paliwa gazowe (gaz z sieci),
  • wpisali lub zgłosili źródło ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB,
  • spełniają kryterium dochodowe, czyli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza:
    • 2 100,00 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych;
    • 1500,00 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowych.

Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT – czyli odbiorca końcowy paliw gazowych.

Wnioski można składać w okresie  nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:

  • od 1 stycznia 2023 do 31 lipca 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;
  • od 1 sierpnia 2023 do 31 lipca 2024 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku;
  • od 1 sierpnia 2024 - uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 roku.

Do wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.  i 2024 r. należy dołączyć:

  • fakturę VAT dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do danego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres od 1 stycznia 2023 r. do 31.12.2023 r. Faktura ze zużyciem prognozowanym nie uprawnia
    do otrzymania rekompensaty podatku VAT.
  • dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.

W szczególnych przypadkach potrzebne mogą być dodatkowe dokumenty niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego
na jednego członka gospodarstwa domowego.

Wnioski o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. i 2024 r. można składać:

Wniosek należy złożyć w gminie właściwej ze względu na adres gospodarstwa domowego wnioskodawcy:

  • papierowo w siedzibie Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Koluszkach, ul. Brzezińska 32 – Dział ds. Świadczeń Rodzinnych, pokój nr 6, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 16:00,
  • elektronicznie z wykorzystaniem platformy ePUAP,
  • pocztą na adres: Miejsko- Gminny Ośrodek  Pomocy Społecznej w Koluszkach, ul. Brzezińska 32, 95-040 Koluszki. 

Facebook.com X.com

Do pobrania