Misją Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koluszkach jest udzielanie różnorodnych form wsparcia osobom i rodzinom dotkniętym trudną sytuacją materialną i życiową przy wykorzystaniu i rozwoju zasobów własnych Ośrodka i klienta oraz współpracy władz samorządowych środowiska lokalnego. Misja Ośrodka realizowana będzie poprzez określone cele i zadania Ośrodka.
Celem Miejsko -Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koluszkach jest podejmowanie działań zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz w miarę możliwości do życiowego ich usamodzielnienia, rozwijania aktywności zawodowej oraz do integracji tych osób i rodzin ze środowiskiem lokalnym i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Godziny pracy:
- poniedziałek 8.00–16.00
- wtorek 8.00–16.00
- środa 8.00–16.00
- czwartek 8.00–16.00
- piątek 8.00–16.00
Ośrodek realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymogami ustawowymi oraz z zadaniami określonymi przez Radę Miejską w Koluszkach.
Działalność ośrodka regulują następujące akty prawne i dokumenty:
- ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r., poz. 901);
- ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 390);
- ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 530);
- ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (Dz. U. z 2023 r., poz. 40);
- ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 146);
- ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1270);
- ustawa z 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. 2022 r., poz. 2123);
- ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2023 r., poz. 199);
- ustawa z 29 listopada 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r., poz. 1249);
- ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r., poz. 177);
- ustawa z 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2023 r., poz. 2424);
- ustawa z 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem"(Dz. U. z 2023 r., poz. 1923);
- Uchwała Nr XLVI/57/2018 Rady Miejskiej w Koluszkach z 25 czerwca 2018 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koluszkach;
Pracownikami Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Koluszkach są:
- Dyrektor Ośrodka
- Główny Księgowy
- Pracownicy socjalni
- Pracownicy ds. świadczeń rodzinnych
- Pracownicy ds. świadczeń z pomocy społecznej
- Opiekunki
Pracownicy zatrudnieni w MGOPS
są pracownikami samorządowymi i w sprawach pracowniczych mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych.
Dyrektor
jest przełożonym wszystkich pracowników Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych. Dyrektor organizuje pracę MGOPS i sprawuje nadzór nad realizacją zadań przez poszczególnych pracowników MGOPS.
Szczegółową organizację MGOPS oraz zakres obowiązków poszczególnych stanowisk ustala Dyrektor w Regulaminie Organizacyjnym zatwierdzonym przez Burmistrza Koluszek.
Dyrektor przyjmuje interesantów w godzinach:
- wtorek 13.30–15.30
- czwartek 8.30–10.30
Gospodarka finansowa
- MGOPS prowadzi działalność finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych dla jednostek budżetowych oraz ustawie o rachunkowości.
- Podstawą gospodarki finansowej MGOPS jest roczny plan finansowy obejmujący plan dochodów i wydatków.
- Działalność MGOPS finansowana jest z budżetu Gminy Koluszki oraz z tytułu realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – z budżetu państwa lub wojewody.
- Dyrektor MOPS przedkłada corocznie Burmistrzowi Koluszek plan wydatków w formie i terminach ustalonych uchwałą o procedurze budżetowej.